man holding tablet computer

Co to jest cilkbait i dlaczego nieświadomie wpadamy w jego sieć?

E-marketing

Słowo clikbait jest połączeniem dwóch angielskich wyrazów – clik, które tłumaczymy jako kliknięcie i bait oznaczające tyle samo co przynęta. Jest to określenie odnoszące się do praktyki wielu stron internetowych, którym zależy przede wszystkim na szybkim zdobywaniu zasięgów. Clikbait jest najczęściej tytułem treści z przypiętym do niego linkiem. Tytuł ten ma nas zachęcić – a wręcz zmusić – do kliknięcia go i zapoznania się z artykułem na danej stronie. Serwisy i blogi żyją dzięki wyświetleniom. Czym więcej osób wejdzie w link, tym więcej zarabiają właściciele stron lub autorzy treści.

Clikbaitem nie można nazwać każdego tytułu. Istnieje duża różnica pomiędzy artykułem, który ma wartość merytoryczną i poświęcono multum czasu na jego napisanie, a artykułem, który został wręcz wyprodukowany tylko dla wyświetleń. Tytuł z clickbaitem przenosi nas do treści słabej jakości. Nieważne jest to, czy artykuł podoba się odbiorcy – to wręcz rzecz drugorzędna – bo najważniejsze jest to, że wejdziemy na daną stronę… i zrobimy to jeszcze raz i jeszcze jeden. Będziemy wpadać w tę pułapkę tak długo, aż będą powstawały takie treści, ponieważ klikamy w nie całkowicie nieświadomie.

Któż choć raz nie kliknął tytułu, który brzmiał tak:
„Lekarze są wściekli! Odkrył lekarstwo na…”
„Pokazała swoje ciało na Instagramie. Jej fani ją skrytykowali”
„Spożywanie tego produktu zabija codziennie 100 osób”
„Schudnij 10 kg w zaledwie miesiąc”
„Kobieta z dzieckiem wylądowała na ulicy”

Przynajmniej jeden z powyższych clikbaitów okazuje się dla nas szczególnie atrakcyjny i przyciągnie naszą uwagę. Dlaczego? To proste. Clickbaity przemawiają do naszych emocji, pragnień lub do naszej chęci poznania sensacji. Takie tytuły zaspokajają nasz pęd do poznawania coraz to nowszych informacji. Clickbaity oferują, łechcą i dają nadzieje, ale po przeczytaniu treści artykułu to wszystko okazuje się tylko złudzeniem lub treścią małej wagi.

Dodaj komentarz